همراه با ما آخرین مطالب ‌های آلومینیوم را مطالعه کنید

آلومینیوم

  • یاد‌داشت
  • آلومینیوم
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ نقش مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در تکامل صنعت آلومینیوم کشور نگاه فراگیر سالکو به شکل‌گیری توسعه همه‌جانبه

آلومینیوم از جمله صنایع استراتژیکی است که توسعه آن در ایران با تکیه بر منابع انرژی و ذخایر معدنی شکل گرفت، اما امروز نه‌تنها مقوله تامین پایدار انرژی، بلکه کمبود ذخایر معدنی بوکسیت باکیفیت از چالش‌هایی هستند که بر سر راه تولیدکنندگان آلومینیوم کشور قرار دارند. با این وجود، شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) با برخورداری از مزیت‌های رقابتی فراوان از جمله جانمایی مناسب، دسترسی به جدیدترین تکنولوژی‌های تولید، دسترسی به زیرساخت‌های حمل دریایی و ... در مسیر توسعه صنعت آلومینیوم گام برمی‌دارد. این شرکت با نگاهی فراگیر به توسعه و رویکردهای صادرات‌‎محور ورود به حلقه‌های بالادستی، پایین‎‌دستی و ایجاد زیرساخت‌های انرژی را در دستور کار دارد. با توجه به این مسئله سالکو در آینده‌ای نزدیک به قطب صادرات‌محور صنعت آلومینیوم کشور تبدیل می‌شود.

  • تحلیل
  • آلومینیوم
اقدامات شرکت آلومینای ایران در مسیبر ارتقای شاخص‌های عملکردی مسیر توسعه استراتژیک در شرکت آلومینای ایران

فلز آلومینیوم با توجه به استفاده گسترده‌ای که در صنایع مختلف دارد، از اهمیت به‌سزایی در رشد صنعت و اقتصاد جوامع برخوردار است. افزایش کاربردهای این فلز در بخش‌ها و صنایعی مانند زیرساخت‌های انتقال برق و خودروهای الکتریکی، رشد مصرف آن را در سال‌های آتی در پی خواهند داشت. به همین دلیل صنعت تولید آلومینیوم جهان در طول چند دهه گذشته با سرعت بالایی رشد کرده و توسعه یافته است. ایران نیز در زمره کشورهایی قرار دارد که صنعت آلومینیوم آن با تکیه بر مزیت‌های معدنی و انرژی در سال‌های اخیر رشد و توسعه زیادی تجربه کرده است و این صنعت یکی از محورهای مهم برنامه‌های کلان رشد اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد. از این رو، شرکت آلومینای ایران که عنوان تنها تولیدکننده پودر الومینا در کشور را یدک می‌کشد، به تکمیل زنجیره ارزش این فلز و تولید شمش آلومینیوم نیز روی آورده است؛ موضوعی که بی‌تردید نقش به‌سزایی در توسعه کمی و کیفی تولید آلومینیوم در کشور خواهد داشت. عملکرد مثبت شرکت آلومینای ایران در سه سال اخیر با وجود بحران‌های انرژی، خود گواهی بر نقش‌آفرینی برجسته این شرکت در صنعت آلومینیوم است.

۲۶ اسفند ۱۴۰۲
  • تحلیل
  • آلومینیوم, محصولات میانی فولاد خام, مس
مروری بر عملکرد صنایع معدنی و فلزی کشور در مقایسه با اهداف پیش‌بینی‌شده بررسی چالش‌ها و چشم‌اندازهای صنایع معدنی و فلزی کشور

ایران با برخورداری از ذخایر معدنی متنوع و گسترده، پتانسیل بالایی در توسعه بخش معدن و صنایع وابسته به آن دارد. با این حال، و با توجه به جایگاه فعلی این بخش در اقتصاد کشور، به نظر می‌رسد فاصله زیادی میان پتانسیل‌ها و عملکرد در این بخش وجود دارد. میزان تولید فولاد در سال 1401 در حالی تقریبا 30 میلیون و 600 هزار تن بوده که ظرفیت اسمی صنعت فولاد کشور تقریبا 45 میلیون تن است. چنین وضعیتی در صنایعی مانند آلومینیوم و سرب و روی کشور نیز کم‌وبیش وجود دارد. عواملی چون سازوکارهای نامناسب قیمت‌گذاری، سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌های تامین انرژی، بی‌توجهی به زنجیره تامین صنایع و محدود شدن بازارهای صادراتی برای تولیدکنندگان از جمله مهمترین چالش‌هایی هستند که صنایع معدنی و فلزی کشور در حال حاضر با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و تا زمانی که برای مرتفع ساختن آن‌ها اقدامی موثر صورت نگیرد، نباید انتظار تحولاتی امیدوارکننده را در این بخش داشت.

۲۳ اسفند ۱۴۰۲
  • تحلیل
  • آلومینیوم
سناریوهای مسیر افزایش تولید و مصرف آلومینیوم جهان دورنمای صنعت آلومینیوم جهان در دهه‌های آتی

صنعت آلومینیوم در جهان عمر چندانی در مقایسه با سایر فلزات و متریال‌های صنعتی ندارد. با این حال، این فلز از ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله نسبت استحکام به وزن بالا برخوردار است که زمینه رشد سریع آن را فراهم آورده‌اند. در دهه‌های پیش‌رو، مگاترندهایی از جمله توسعه شهرنشینی، تغییرات اقلیمی و تحولات تکنولوژیکی، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر بازار و صنعت آلومینیوم خواهند داشت. در سال 2022، تقریبا 108 میلیون تن آلومینیوم در جهان تولید شد. با توجه به چشم‌انداز افزایش نرخ شهرنشینی، ارتقای سطح تکنولوژیکی و ضرورت حرکت جهان در مسیر انتقال سبز و انتقال انرژی، بازار و صنعت آلومینیوم این ظرفیت را خواهد داشت که تا حدود 3 برابر رشد کند.

۲۳ اسفند ۱۴۰۲
  • تحلیل
  • آلومینیوم
خلق ارزش در صنعت آلومینیوم و رویکرد شرکت آلومینای ایران دستاوردهای ارزشمند شرکت آلومینای ایران در مسیر توسعه

امروز حفظ و ارتقای جایگاه کسب‌و‌کار، اتخاذ استراتژی‌ها و رویکردهای نوینی را می‌طلبد. در واقع امروز دیگر با در پیش گرفتن رویکردهای گذشته نمی‌توان رویای رشد و توسعه را در سر پروراند که این مسئله به دلیل رشد فزاینده دانش و تکنولوژی و افزایش فضای رقابت در میان کسب‌و‌کارها است. ارزش‌آفرینی و خلق ارزش مضاعف از جمله رویکردهایی است که در حال حاضر به ضرورتی برای تداوم بقا و رقابت‌پذیری هر بنگاه اقتصادی تبدیل شده است و بی‌تردید اهمیت آن در آینده پررنگ‌تر نیز خواهد شد. شرکت آلومینای ایران نیز از جمله شرکت‌هایی است که گام‌های بلندی را در راستای ارزش‌آفرینی بیشتر در صنعت آلومینیوم کشور برداشته است؛ شرکتی که تنها تولیدکننده پودر آلومینا در ایران به شمار می‌آید.

۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • تحلیل
  • آلومینیوم, قراضه
بازیافت قراضه، یک ضرورت در صنعت آلومینیوم جهان تحولات صنعت آلومینیوم در مسیر افزایش تولید محصولات ثانویه

از زمان شکل‌گیری مفهوم «اقتصاد چرخشی» در جهان، صنعت آلومینیوم یکی از صنایعی است که به منظور پایدارسازی فرایندها در راستای تحقق این مفهوم در کانون توجه‌ها قرار گرفته است. این موضوع، بدان خاطر است که این فلز، از طرفی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را به کاتالیزوری بسیار قدرتمند برای محقق ساختن اقتصاد چرخشی در سطح کلان تبدیل کرده است و از طرف دیگر نیز فرایند تولید هر تن آلومینیوم به شدت آلاینده است. آمارها نشان می‌دهد که در طول تقریبا 3 دهه گذشته، صنعت آلومینیوم در مقیاس جهانی به سمت چرخشی شدن حرکت کرده است. در سال 1990، سهم بازیافت قراضه از صنعت آلومینیوم تقریبا 28.5 درصد بود، در حالی که این رقم تا سال 2022 به حدود 36 درصد رسیده است. ژاپن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، مجموعه کشورهایی هستند که صنعت آلومینیوم بازیافتی آن‌ها، بیشترین سهم را از کل صنعت آلومینیوم دارد.

۳۰ دی ۱۴۰۲
  • تحلیل
  • آلومینیوم
تاثیرگذاری روند کاهش انتشار کربن بر رشد مصرف آلومینیوم سیاست کربن صفر و تاثیر آن بر بازار و صنعت آلومینیوم

روند کربن‌زدایی از صنایع آلاینده، بسیاری از فرایندهای تولید فعلی را به چالش کشیده است. زنجیره ارزش صنعت آلومینیوم در حالی با انتشار سالانه حدود یک میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای در رده آلاینده‌‎ترین صنایع جهان قرار دارد که محصولات آلومینیومی نقش کلیدی‌ای در بخش صنعت بر عهده دارند. از این رو، کربن‌زدایی از زنجیره ارزش آن بسیار حائز اهمیت است. مروری بر گزارش‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد، حداقل تا سال 2030، تقاضای سبز آلومینیوم با سرعت بسیاری بالایی رشد خواهد کرد و سهم آن از کل تقاضای آلومینیوم از حدود 5 درصد در سال 2020، به حدود 19 درصد در سال 2030 خواهد رسید. آمارهای مربوط به روند کربن‌زدایی در صنعت آلومینیوم نیز بیانگر آن است که در این صنعت ظرفیت کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن تا سقف 92 درصد وجود دارد. طبق سناریوی «1.5 درجه سانتی‌گراد» تقاضای کارخانه‌های ذوب آلومینیوم در مقیاس جهانی تا سال 2050 رشد 2.6 درصدی را نسبت به امروز تجربه خواهد کرد و به حدود یک هزار تراوات ساعت می‌رسد. در این سال حدود 52.5 درصد از تقاضای مذکور از محل منابع کم‌آلاینده تامین خواهد شد و میزان آلایندگی ناشی از سوخت‌های فسیلی نیز با به‌کارگیری سیستم‌های جمع‌آوری کربن، کنترل خواهند شد.

۳۰ آذر ۱۴۰۲
صفحه 1 تا 9 را مطالعه بفرمایید.
فهرست