• تحلیل
تعالی سازمانی و رشد همه‌جانبه در شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین

بررسی رویکرد متعالی و دستاورد ارزشمند شرکت گهرزمین

اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 9 دقیقه | شماره ماهنامه: 165
آنچه که جایگاه شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین را در میان سایر نقش‌آفرینان صنایع معدنی و فلزی کشور برجسته می‌کند، ساختار سازمانی و فرایندی هماهنگ و کارآمد جاری در این مجموعه است که زمینه مناسبی را برای ارتقای عملکرد و نقش‌آفرینی موثرتر این مجموعه عظیم در زنجیره فولاد کشور فراهم می‌آورد. دریافت تقدیرنامه سه ستاره تعالی سازمانی توسط شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین نیز، خود مهر تاییدی بر سطوح بالای بهره‌وری و کارآمدی اجزای مختلف سازمانی در این شرکت است که آینده‌ای روشن را برای آن رقم می‌زند.
  • icon
برای دسترسی به این مطلب، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:
  • تحلیل
  • معدن
پتانسیل‌های ایران در زمینه توسعه زنجیره‌های ارزش فلزات حیاتی صنعت باتری روند رشد ذخایر و تولید معدنی عناصر حیاتی در کشور

سال‌ها است که بسیاری از کشورها، برنامه‌های لازم به منظور توسعه و تقویت زنجیره‌های ارزش عناصر و مواد معدنی حیاتی را به صورت جدی دنبال می‌کنند. ایران نیز در توسعه صنعت برخی از عناصر حیاتی که در آن‌ها مزیت داشته اقداماتی انجام داده است؛ با این حال، ارزیابی می‌شود این اقدامات به منظور تضمین صنعت باتری کشور به لحاظ کیفی و کمی، کافی نباشد. در سال ۲۰۲۲، ایران حدود ۶۵ هزار و ۸۰۰ تن تولید معدنی منگنز، ۱۹ هزار و ۵۷۰ تن تولید معدنی تیتانیوم، ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تن تولید معدنی سرب، ۵ هزار و ۹۸۰ تن مولیبدن و ۳ هزار و ۸۹۰ تن نیز تولید معدنی آنتیموان داشته، در حالی که به منظور تولید لیتیوم و کبالت اقدامی انجام نداده است؛ موضوعی که می‌تواند زمینه بروز اختلال‌هایی جدی در آینده صنعت باتری کشور را فراهم آورد.

۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • تحلیل
  • سایر صنایع کالاهای مصرفی بادوام
عملکرد صنعت باتری در زمینه توسعه، تولید و تامین بازار کشور مسیر سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه صنعت باتری در ایران

صنعت باتری در ایران، از ابتدای تاسیس تا کنون، سرعت بسیار بالایی را در توسعه ظرفیت‌ها تجربه کرده است، به طوری که در حال حاضر، ظرفیت تولید سالانه باتری در ایران بیش از نیاز کشور تخمین زده می‌شود. چالش‌های متعددی پیش‌روی صنعت باتری کشور قرار دارد که از جمله مهمترین آن‌ها سهم بالای باتری‌های خارجی از بازار مصرف داخلی است؛ همچنین هم‌اکنون بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های تولید باتری در داخل کشور خالی مانده است. آمارها در حالی نشان می‌دهد واردات باتری از سوی ایران تقریبا ۲۸ برابر صادرات آن است که ظرفیت صادرات سالانه ۳۲ تا ۳۳ میلیون عدد باتری در کشور وجود دارد.

۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • تحلیل
  • سایر صنایع کالاهای مصرفی بادوام
نگاهی به بزرگترین صادرکنندگان و بازارهای وارداتی باتری جهان ارزیابی آمارها و روند تجارت بین‌المللی باتری

امروزه باتری‌ها به عنوان اجزایی ضروری در وسایل نقلیه الکتریکی، تجهیزات الکترونیکی مصرفی و سیستم‌های ذخیره انرژی شناخته می‌شوند که این امر تقاضای جهانی برای باتری را در سراسر جهان برانگیخته است. به جرات می‌توان گفت، تجارت بین‌المللی باتری، عاملی حیاتی برای انتقال انرژی جهانی به سمت سیستم‌های پاک‌تر و پایدارتر است. کشورهایی که از قابلیت‌های پیشرفته تولید باتری برخوردار هستند، اغلب باتری‌ها را در راستای پاسخگویی به تقاضای روبه‌رشد کشورهای دیگر که ممکن است ظرفیت تولید محدودی داشته باشند، صادر می‌کنند. آمارها نیز حاکی از آن است که مجموع ارزش تجارت بین‌المللی باتری در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۴۱.۳ میلیارد دلار می‌رسد.

۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • تحلیل
  • فلزات نادر, قلع و نیکل
پیش‌بینی و بررسی تولید فلزات حیاتی از منابع ثانویه و بازیافت باتری‌ها روند و چشم‌انداز بازیافت فلزات حیاتی در باتری‌ها

با رشد تقاضا برای خودروهای الکتریکی و صنایع الکترونیکی مصرفی و متعاقبا باتری‌های قابل شارژ و با چگالی انرژی بالا، طیف متنوعی از تکنولوژی‌های جدید باتری‌ ظاهر شده‌اند که از مواد معدنی مختلفی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل ساخته می‌شوند. این مسئله تقاضا برای مواد خام را افزایش می‌دهند و از آنجایی که عرضه اولیه این فلزات همواره با محدودیت‌هایی مواجه است، موضوع بازیافت باتری‌ که به ایجاد یک اقتصاد چرخشی و به حداقل رساندن پسماند کمک می‌کند مورد توجه قرار گرفته است. آمارها نشان می‌دهد چین با ظرفیت بازیافت بیش از ۵۰۰ هزار تن باتری در جهان پیشرو است و پس از آن اروپا و ایالات متحده آمریکا با ظرفیت بازیافت ۲۰۰ هزار تن باتری در سال، بخش قابل توجهی از ظرفیت بازیافت باتری‌های جهانی را به خود اختصاص می‌دهند.

۳۰ فروردین ۱۴۰۳
فهرست